Google Mijn Bedrijf: waarom je als bedrijf niet meer zonder kunt
Je CV is stuk en je zoekt op je telefoon naar een installateur in de buurt. Of je wilt met je partner vanavond een hapje gaan eten. Grote kans dat je even Googelt welke restaurants er in de buurt zijn. Binnen enkele klikken zie jij op je telefoon in Google een lijstje met restaurants in de buurt. Of je kunt binnen 1 klik het installatiebedrijf bij je in de buurt bellen dat ook bij spoed 's avonds nog bij je op de stoep staat. Al deze informatie kun je in Google vinden, met slechts één zoekopdracht (of tegenwoordig zelfs een spraakopdracht).
Er komen iedere dag nieuwe zoekopdrachten bij die nog nooit eerder zijn ingevoerd in Google. De zoekmachine verwerkt per minuut zo'n 4 miljoen zoekopdrachten. Ongeveer 20% daarvan is nog nooit eerder ingevoerd. En dat biedt kansen voor jouw bedrijf. Grote kans dat er vandaag iemand heeft gezocht op het product of de dienst van jouw bedrijf. En die mensen had je jouw bedrijf kunnen laten zien, naar je website laten sturen, contact op laten nemen of zelfs direct je product kunnen verkopen. En dat allemaal in Google. Daarom is het slim om voorbereid te zijn en een bedrijfspagina aan te maken in Google. Maar waar dient Google Mijn Bedrijf voor en wat zijn de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Dat lichten we toe in deze blog.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Om te beginnen, leggen we uit wat Google Mijn Bedrijf (Google Business) nou precies is. Heel kortgezegd is Google Mijn Bedrijf een bedrijfsvermelding van jouw bedrijf in Google. Deze verschijnt aan de rechterkant of in het midden van de zoekresultaten van Google, zodra iemand jouw bedrijf zoekt of andere relevante zoekopdrachten uitvoert die aansluiten op jouw bedrijf. Zelfs in Google Maps wordt gebruik gemaakt van de data uit Google Mijn Bedrijf. Zodra je in Google Maps wilt navigeren naar de dichtstbijzijnde bouwmarkt, zal Google kijken welke bedrijfspagina's goed ingericht zijn en rangschikken op basis van hun algoritme. Google toont dan zijn beste suggesties, je hoeft maar te klikken en je bent klaar om te gaan.
Google heeft deze tool gelanceerd om bedrijven bij jou in de buurt inzichtelijker te maken. Dit biedt dus heel veel kansen. De verwachting is dat de impact van Google Mijn Bedrijf op (lokale) zoekresultaten in de toekomst alleen maar groter zal worden.
Wat is toegevoegde waarde van Google Mijn Bedrijf?
Goed, je krijgt een vermelding als mensen je bedrijf opzoeken, maar wat is nu precies de toegevoegde waarde? Die is groter dan je misschien denkt, er zijn namelijk een aantal mogelijkheden in Google Mijn Bedrijf. Lees snel verder voor de mogelijkheden.
1. Betere vindbaarheid
Het kan je inmiddels niet meer ontgaan zijn dat goed gevonden worden in Google ontzettend belangrijk is. Door een bedrijfspagina aan te maken in Google verbetert jouw lokale vindbaarheid. Uit onderzoek is gebleken dat je gemiddeld 30 tot 40% meer bezoekers naar je website krijgt, door het goed in te richten van Google MIjn Bedrijf.
Daarnaast is het voor mensen natuurlijk gemakkelijk om snel snel gegevens van je bedrijf op te zoeken. Denk maar eens aan het voorbeeld dat je aan het winkelen bent en je hebt trek gekregen. Grote kans dat je even je mobiel pakt om een plek te zoeken waar je lekker kunt lunchen. Veel mensen maken op basis van de gegevens die ze zien, hun keuze. De Google Mijn Bedrijfspagina's dus! Als bedrijf moet je hier dan ook tussenstaan, wil je online gevonden worden en potentiële klanten trekken.
Zoals we net al benoemden, komt aan de rechterkant of in het midden van je scherm een vermelding zodra mensen op jouw bedrijfsnaam zoeken. Maar vaak zoeken mensen op meer algemenere zoektermen, bijvoorbeeld ‘installatiebedrijf Elburg’. Jouw installatiebedrijf zal ook dan verschijnen. Op mobiel worden de Google Bedrijfsvermeldingen vaak direct bovenaan weergegeven. Zaak om hier tussen te staan dus!
2. Betrouwbaarheid door recensies/ reviews
Google Mijn Bedrijf biedt klanten de mogelijkheid om recensies achter te laten. Door middel van 1 tot 5 sterren en een reactie kunnen klanten aangeven wat ze van jouw bedrijf vinden. Google verzamelt deze reviews in een sectie in jouw bedrijfspagina, zodat potentiële klanten in één oogopslag kunnen zien wat anderen ervan vonden.
Meningen van anderen zijn vaak een doorslaggevende factor, want jij als bedrijf kan wel beweren dat jij goed bent, maar wie zegt dat dit waar is? Wanneer een potentiële klant recensies leest van tevreden klanten geeft dat vertrouwen en komt jouw bedrijf betrouwbaarder over. Met Google Mijn Bedrijf is dat door de verzamelde recensies direct mogelijk. Het is ook mogelijk om deze reviews in je eigen website te verwerken.
3. Voeg je gegevens toe
Mensen willen snel en gemakkelijk aan informatie komen. Als ze bij jou niet snel vinden wat ze zoeken, zijn ze zo bij een ander bedrijf. Zorg er daarom voor dat je jouw gegevens correct invult op je Google bedrijfspagina.
Heb je een administratiekantoor? Zorg dat mensen gemakkelijk contact kunnen opnemen. Heb je een webshop? Met één druk op de knop moet jouw klant in de webshop zijn. Heb je nog geen bedrijfspagina aangemaakt, maar kom je deze wel tegen? Dan kun je dit claimen als jouw bedrijf, waardoor je toegang krijgt tot de gegevens en deze aan kunt passen.
4. Producten en services
Voor een zoekende klant is deze optie ideaal. Het toevoegen van services kon al een langere tijd, maar sinds kort kun je ook producten toevoegen aan je bedrijfspagina. Dit maakt het voor een potentiële bezoeker een stuk makkelijker om een product te bestellen.
Ook kan je jouw diensten toevoegen, waardoor het voor een potentiële klant direct duidelijk is of jij aan de vraag voldoet. Het toevoegen van producten en diensten zorgt ervoor dat mensen die doorklikken naar jouw website daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product, er komt een relevantere groep mensen op jouw website.
Zorg er dus wel voor dat je in ieder geval al jouw diensten toevoegt aan je bedrijfspagina, zodat je zeker weet dat een potentiële klant niet afhaakt omdat hij denkt dat jij niet de juiste diensten hebt.
5. Laat posts zien
Naast jouw producten en services is het ook mogelijk om posts of berichten te laten zien. Schrijf je blogs op jouw website of heb je een openstaande vacature? Het postgedeelte binnen de bedrijvenpagina geeft je de mogelijkheid om bezoekers gelijk op deze pagina te laten klikken vanuit Google.
Het is belangrijk om op een aantal dingen te letten als je een post op je bedrijvenpagina plaatst. Allereerst blijft een post een week zichtbaar, daarna verdwijnt de post uit je bedrijvenpagina. Plaats je een evenement? Dan blijft de post zichtbaar tot het evenement voorbij is.
6. Hoe scoor je hoog in Google Mijn Bedrijf?
Misschien heb je al wel een bedrijfspagina, maar als je zoekt op je dienst in combinatie met een plaats, dan staat je concurrent boven je. Of zelfs nog erger: je staat er helemaal niet tussen. Hoe zorg je er dan voor dat je hoger (het liefst bovenaan) komt? Wij geven je een aantal tips:
1. Maak je pagina zo compleet mogelijk
Zorg voor een compleet ingevulde bedrijfspagina. Belangrijk: geef ook een unieke omschrijving op. Dit is een belangrijke indicator. Zoals eerder gezegd kun je nu ook een Google Mijn Bedrijf URL claimen. Daarmee ben je vaak de concurrentie een stap voor! Koppel je website ook aan je Google Bedrijfspagina. Dit kun je doen door middel van een stukje code. Je webbouwer weet vast wel hoe dit moet.
2. Verzamel recensies
Het is heel belangrijk om recensies te verzamelen. Google Bedrijfspagina's met veel recensies komen vaak hoger in de zoekresultaten te staan. Ga dus recensies verzamelen en houd dit actief bij. Daarnaast draagt het ook bij aan je betrouwbaarheid zoals we je eerder vertelden.
3. Update je pagina regelmatig
Houd je pagina goed bij en richt nieuwe mogelijkheden direct in. Daarnaast is het verstandig om eens in de zoveel tijd je pagina te voorzien van bijvoorbeeld nieuwe foto's. Zo ziet Google dat je de pagina actief bijhoudt.
4. Lokale citaten
Ook lokale citaten met daarin je adresgegevens (zoals vermeldingen in bijvoorbeeld online telefoon- of bedrijfsgidsen), dragen bij aan een betere vindbaarheid. Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens overal overeenkomen en dat de notatie altijd op dezelfde manier is.
Aan de slag met Google Mijn Bedrijf!
En nu: aan de slag! Als je nog geen pagina hebt, claim hem dan snel hier. Zorg voor een goed ingerichte Google bedrijfspagina (tip: sinds juni 2019 is het ook mogelijk om een Google Mijn Bedrijf URL te claimen, doe dit zeker). Het biedt heel veel mogelijkheden en het belang van deze pagina is je hopelijk duidelijk geworden in deze blog. En dan hebben we het nog niet eens over 'Voice Search' gehad, waarbij je een vraag stelt aan je telefoon en antwoord krijgt. Ook daarin gaat je Google Bedrijfspagina een belangrijke rol spelen.
Wij helpen je Google Mijn Bedrijf inrichten!
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf of heb je hulp nodig bij het inrichten? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag om goed te scoren in Google Mijn Bedrijf.
Aan de slag met Google Mij Bedrijf!
En nu: aan de slag! Als je nog geen pagina hebt, claim hem dan snel hier. Zorg voor een goed ingerichte Google bedrijfspagina (tip: sinds juni 2019 is het ook mogelijk om een Google Mijn Bedrijf URL te claimen, doe dit zeker). Het biedt heel veel mogelijkheden en het belang van deze pagina is je hopelijk duidelijk geworden in deze blog. En dan hebben we het nog niet eens over 'Voice Search' gehad, waarbij je een vraag stelt aan je telefoon en antwoord krijgt. Ook daarin gaat je Google Bedrijfspagina een belangrijke rol spelen.
Wij helpen je Google Mijn Bedrijf inrichten
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf of heb je hulp nodig bij het inrichten? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag om goed te scoren in Google Mijn Bedrijf.