Het is erg belangrijk, maar voor veel bedrijven niet gemakkelijk: het schrijven van goede content. Denk hierbij aan teksten op je website, berichten op Facebook en teksten voor je folders en brochures. Naast deze tekstuele content heb je ook nog visuele content, zoals foto’s, video’s en grafische middelen. Maar waarom is content nou zo belangrijk en waar moet goede content aan voldoen?
Het belang van content
Je kunt er niet omheen. Goede content is belangrijk voor je bedrijf. Maar waarom eigenlijk?
Stel: je hebt een bouwbedrijf. Je hebt een website die er mooi uit ziet en daarnaast heb je al 75 jaar ervaring op de markt. Als bedrijf weet jij wat je expertise is, maar potentiële klanten moeten die ook geloven. Hier komt content om de hoek kijken.
Wanneer jij een mooie, maar lege website hebt, dan weten jouw klanten niet hoe goed jij bent. Door middel van content kun jij je klanten informeren. Vertel ze wie je bent, wat je doet en welke projecten je al hebt afgerond. Interessante content zorgt ervoor dat mensen je vinden en jou inschakelen voor hun klus.
Maar hoe zorg je ervoor dat je content goed is? We leggen het uit aan de hand van vijf tips.
1: Doel
Allereerst het doel. Het heeft geen zin om zomaar wat te gaan schrijven. Bedenk voordat je content gaat maken wat het doel is. Wil je dat bezoekers overgaan tot een aankoop? Of wil je juist informatie overbrengen? Laat de content aansluiten op het doel dat je voor ogen hebt.
Wanneer je wil dat mensen overgaan tot een aankoop, moet je ze hier wel toe stimuleren. Vertel ze de voordelen. Waarom moeten ze deze stoel kopen? En waarom bij jou? Wanneer je bezoekers wil informeren, zorg dan dat de tekst voldoende informatie bevat. Daarnaast is een informerende tekst objectief. Bezoekers die komen voor informatie, hebben geen (of weinig) behoefte aan jouw mening over dit onderwerp.
2: Doelgroepgericht
Inmiddels heb je het doel van je tekst duidelijk. Je gaat informeren over een van je diensten. Maar voor wie schrijf je deze tekst? Zorg dat je dit duidelijk hebt. Maken vooral ouderen gebruik van je dienst? Zorg dan dat de tekst aantrekkelijk is voor deze doelgroep.
Leef je in, in de doelgroep. Wat vinden zij belangrijk en waar hechten zij waarde aan? Je doelgroep wil begrepen worden en informatie krijgen waar zij wat aan hebben.
3: Denk aan vindbaarheid
Nu je doel en doelgroep in kaart hebt gebracht is het tijd om de content te maken. Vergeet hierbij een belangrijke factor niet. Je wil immers wel dat jouw doelgroep de tekst ook kan vinden. En dat is waar Google om de hoek komt kijken. Google bepaalt namelijk hoe hoog jouw tekst in de zoekresultaten komt.
Gebruik in de titel, de tussenkopjes en in de tekst een aantal keer het woord waarop jij gevonden wil worden. Dit zoekwoord moet echter ook niet te vaak voorkomen in de tekst, dan zal het als spam gezien worden.
4: Maak het visueel
We hebben het tot nu toe voornamelijk over tekstuele content gehad. Visuele content is minstens zo belangrijk als tekstuele content. Onderzoek wijst uit dat visuele content veel sneller wordt opgenomen door onze hersenen.
Krijgen we informatie te horen of te zien zonder afbeelding? Drie dagen later herinneren we ons nog maar 10%. Wanneer we er wel een (relevante) afbeelding bij krijgen herinneren wij ons drie dagen later 60%.
Een aanzienlijk verschil dus. Daarom is het zeker de moeite waard om jouw boodschap op een visuele manier vorm te geven, bijvoorbeeld in een infographic. Plaats in ieder geval altijd een afbeelding bij je tekst
5: Wees correct
Wees je bewust van je positie. Jij moet als bedrijf klanten voorzien in een behoefte. Of dit nou de behoefte aan een product is of een informatiebehoefte. Wees correct, zowel op het gebied van inhoud als taal. Klopt de informatie die je aanbiedt niet, dan zullen klanten het vertrouwen in je verliezen. Klopt de informatie wel, maar staat je tekst vol met taalfouten? Ook dit zal het vertrouwen van je klanten niet bevorderen.
Hulp nodig?
Iedereen heeft zijn eigen specialisme. Zo is jouw bedrijf ongetwijfeld goed in jullie specialisme. Het creëren van content is één van onze specialismen. Wij helpen je graag verder met het creëren van content of het schrijven van de teksten op je website. Wij verwoorden de boodschap die jij graag wil overbrengen en zorgen ervoor dat deze aankomt bij je doelgroep.
Hulp nodig?
Iedereen heeft zijn eigen specialisme. Zo is jouw bedrijf ongetwijfeld goed in jullie specialisme. Het creëren van content is één van onze specialismen. Wij helpen je graag verder met het creëren van content of het schrijven van de teksten op je website. Wij verwoorden de boodschap die jij graag wil overbrengen en zorgen ervoor dat deze aankomt bij je doelgroep.