Op welke social mediaplatformen moet je als bedrijf actief zijn?

Op welke social mediaplatformen moet je als bedrijf actief zijn?

Op welke social mediaplatformen moet je als bedrijf actief zijn?

Tegenwoordig is er bijna geen bedrijf dat er niet aan doet: social media. Sommigen houden het bij een Twitter-account of een Facebookpagina voor hun bedrijf, anderen pakken uit en zijn op ongeveer elk social mediaplatform wel te vinden. Maar is het eigenlijk wel nodig om op elk platform aanwezig te zijn? En in welke platforms zit de meeste toekomst?

Facebook

De meningen over Facebook zijn erg verdeeld. Sommigen zweren erbij, terwijl anderen het nut er niet van in zien. Ook wordt vaak gezegd dat de populariteit van Facebook afneemt en dat het geen nut heeft om nog op Facebook te zitten, zeker niet met je bedrijf. Bovenstaand klopt deels. In Nederland daalde het aantal actieve gebruikers op Facebook voor het eerst, namelijk met zo’n 640.000 gebruikers. Ook het dagelijks gebruik van Facebook daalt, vooral gebruikers onder de veertig jaar gebruiken Facebook minder vaak. Facebook heeft echter nog steeds 10,1 miljoen Nederlandse gebruikers.

Als bedrijf op Facebook actief zijn, heeft dus wel degelijk zin. Met een goede strategie en doelgroepsgerichte en aantrekkelijke content kom je heel ver. Door je Facebookpagina te koppelen aan je website, kan je ook de conversie verhogen. Facebook is een goed social mediaplatform voor bijna elk bedrijf, het is namelijk op verschillende manieren te gebruiken. Je kan producten toevoegen aan je pagina, maar ook diensten toevoegen is mogelijk. Facebook is voor alle leeftijden, dus de kans dat je doelgroep aanwezig is, is vrij groot.

Instagram

Het aantal gebruikers op Instagram is stijgend en haalt LinkedIn in qua aantal gebruikers. Vooral onder jongeren is dit een populair middel, hoewel het aantal gebruikers in de leeftijdscategorie 20-39 jaar ook sterk toeneemt. Richt je bedrijf zich op een jonge doelgroep? Dan heeft het zeker toegevoegde waarde om op Instagram actief te zijn. Ook op Instagram is het mogelijk om te adverteren en producten toe te voegen aan een foto. Op deze manier kunnen gebruikers direct naar jouw website.

Instagram is een geschikt platform voor verschillende bedrijven. Wel is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat je hier alleen foto’s of video’s kunt plaatsen. De nadruk ligt op beeld en niet op tekst, het is belangrijk dat je goede foto’s kunt maken die daadwerkelijk wat zeggen over jouw bedrijf. Alleen dan heeft Instagram toegevoegde waarde. Wees creatief, er zijn vast wel dingen die jij door middel van beeld kunt vertellen over het bedrijf.

Pinterest

Een kleiner social mediaplatform, maar zeker niet te vergeten: Pinterest. Het afgelopen jaar is het aantal Nederlandse gebruikers met bijna 20% toegenomen. Op Pinterest zitten voornamelijk vrouwen, maar ook steeds meer mannen zijn actief op het platform. De leeftijd op dit platform is wat meer verspreid, maar piekt wel tussen de 20-39 jaar.

Bedrijven kunnen hun producten op Pinterest plaatsen en direct linken naar hun webshop. In de eerste instantie lijkt dit misschien overbodig, want gaan mensen echt via Pinterest kopen? Ja! Uit onderzoek blijkt dat 93% van de mensen op Pinterest zoekt wanneer zij wat willen kopen, 87% van de gebruikers koopt daadwerkelijk wel eens wat via Pinterest. Voor Pinterest geldt ongeveer hetzelfde als voor Instagram. Pinterest wordt echter vooral gebruikt met het doel om een aankoop te doen. Ideaal als je als bedrijf producten verkoopt. Vooral de categorieën mode, eten, kunst, tuin en interieur zijn populair.

YouTube

Niet alleen beeld in de vorm van foto’s, maar ook beeld in de vorm van video wordt steeds belangrijker. Met 8,7 miljoen Nederlandse gebruikers staat YouTube direct onder Facebook en in tegenstelling tot Facebook, groeit YouTube nog wel altijd.

Met YouTube bedoelen we niet adverteren, maar eigen content plaatsen. Minder lezen en meer kijken is wat mensen willen. Introduceer je bedrijf, personeel of nieuwe producten door middel van een video.

LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk social mediaplatform met in Nederland 4,6 gebruikers. Het platform is de afgelopen jaren licht gestegen qua gebruikersaantallen. Ook op LinkedIn kan je een bedrijfspagina aanmaken, maar hierbij moet je je wel afvragen: zit mijn doelgroep ook op dit platform?

Wanneer je een bedrijf bent dat zich richt op andere organisaties of een zakelijker karakter hebt, is LinkedIn een prima platform. Denk bijvoorbeeld aan adviesbureaus of administratiekantoren. Als restauranteigenaar heb je wat minder aan de opties van LinkedIn.

Conclusie

Opvallend is dat de social mediaplatformen met een focus op beeld populairder worden. Pinterest en Instagram zijn een stuk later dan Facebook opgericht, dus deze zijn nu nog groeiende, terwijl de groei van Facebook weer afneemt.

Verder wordt beeld (en video) sowieso steeds belangrijker. Consumenten hebben geen zin of tijd meer om hele verhalen te lezen en willen in één opslag alles kunnen zien. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus verplaatst de focus naar beeld.

Er is niet de perfecte lijst met platformen waar een bedrijf actief op moet zijn. De meeste bedrijven zijn op Facebook te vinden, omdat het zo’n groot platform is en als jouw bedrijf nog niet op Facebook zit is dit dan ook zeker een aanrader. Instagram, Pinterest en YouTube worden steeds populairder. LinkedIn is daarnaast ook een goede optie voor bedrijven die het moeten hebben van  business to business marketing.

Bel ons
Adres