Conversie optimalisatie: wat is het en wat kan je er mee?
Waar enkele jaren geleden niemand zich er druk om maakte, valt het begrip conversie optimalisatie nu steeds vaker. Wellicht vraag jij je af of het voor jouw bedrijf ook wat is en wat je er mee kan bereiken. Daarom in deze blog: alles over conversie, conversie optimalisatie en wat je daarmee kan.
Conversie
Allereerst is het belangrijk om te weten wat conversie precies is. Op het moment dat een websitebezoeker overgaat tot een bepaalde actie ontstaat conversie. Bijvoorbeeld: contact opnemen of een bestelling doen in de webshop.
Er zijn verschillende soorten conversie, het kan zelfs per websitepagina verschillen wat voor soort conversie je wil. Binnen je webshop wil je natuurlijk bestellingen, maar op de contactpagina wil je dat een bezoeker contact met je opneemt. In andere woorden: conversie is het moment dat de bezoeker ervoor kiest om de gewenste actie uit te voeren.
Conversie optimalisatie en het belang ervan
Nu we duidelijk hebben wat conversie is, gaan we over op de volgende stap: conversie optimalisatie. Want, wat is dat precies? Conversie optimalisatie zorg je ervoor dat bezoekers worden gestimuleerd om overgaan tot de aankoop, inschrijving voor de nieuwsbrief of het versturen van het contactformulier.
Dit doe je niet door allemaal pijlen richting de knop te zetten, maar door mogelijke obstakels weg te nemen. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat bezoekers in minder stappen/klikken contact opnemen of een bestelling plaatsen.
Het doel hiervan is natuurlijk om het conversiepercentage op je website te verhogen. Het conversiepercentage is het percentage van alle bezoekers, dat overgaat tot de gewenste actie.
Bijvoorbeeld: jouw webshop heeft 5000 bezoekers per maand. Van deze 5000 bezoekers doen 100 een aankoop. Dit is 2% van jouw bezoekers, je conversiepercentage is dan 2%. Het liefst wil je natuurlijk zo veel mogelijk verkopen.
Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat de omstandigheden op jouw website goed zijn en de bezoeker stimuleert tot een aankoop of andere gewenste actie. Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat de conversie wordt verhoogd en de omzet stijgt.
Hoe pak je dat aan?
Allereerst is het van belang om te kijken waar het misgaat. Door erachter te komen waar bezoekers afhaken, kun je onderzoeken waarom zij dat doen.
Is bijvoorbeeld de website heel traag, is er een fout of heeft dit een andere oorzaak? Er zijn verschillende tools die je hiervoor kunt gebruiken.
Vervolgens is het belangrijk om te kijken op welke manieren je de processen op je website kan verbeteren. Door testen uit te voeren kom je erachter wat de bezoeker wel en niet prettig vindt.
Tot slot voer je de wijzigingen door die ervoor zorgen dat een bezoeker geen obstakels meer hoeft te nemen als hij een bestelling wil plaatsen op jouw website.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Ben je benieuwd geworden wat conversie optimalisatie voor jouw website of webshop kan doen? Wij helpen je graag verder! Wij zoeken voor je uit waar de verbeterpunten op jouw website zitten en wij stellen een plan op om deze punten aan te pakken.
Met de nieuwste technieken en neuromarketing zorgen wij ervoor dat jouw omzet weer een stijgende lijn krijgt.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Ben je benieuwd geworden wat conversie optimalisatie voor jouw website of webshop kan doen? Wij helpen je graag verder! Wij zoeken voor je uit waar de verbeterpunten op jouw website zitten en wij stellen een plan op om deze punten aan te pakken.
Met de nieuwste technieken en neuromarketing zorgen wij ervoor dat jouw omzet weer een stijgende lijn krijgt.