Het logo: de basis voor je communicatiemiddelen - Bureau Hanze

Het logo: de basis voor je communicatiemiddelen

Het logo: de basis voor je communicatiemiddelen

Als je een (nieuw) bedrijf start, komt er een moment dat je een logo moet hebben. Een logo is immers de basis voor je de uitstraling van je bedrijf. Het is het belangrijkste element in een huisstijl en is bepalend voor andere communicatiemiddelen als de website, folders, de inrichting van social media kanalen, et cetera. Daarom is het belangrijk om goed over je logo na te denken. Niet alleen als het gaat om een nieuw logo, maar ook als je je huidige logo wilt moderniseren.

Tips voor logo ontwerp

- Past je logo op een pen?
Je hebt er misschien nog niet over nagedacht, maar een logo moet in alle mogelijke formaten (tegenwoordig ook op alle aparaten als computers, tablets en smarthpones) goed getoond kunnen worden en herkenbaar blijven. Zorg er daarom voor dat je logo altijd op een pen past, dan weet je dat het qua grootte goed zit. Kijk bijvoorbeeld eens naar het logo van de Olympische Spelen, het zal lasting worden om dat logo netjes en goedleesbaar op een pen te krijgen.

- Het kleurgebruik
Het is natuurlijk hartstikke leuk om allerlei kleuren in je logo te stoppen. Houd er wel rekening mee dat dit kan afleiden en dat daardoor het logo niet de gewenste uitstraling heeft. Ook kan het gebeuren dat bij het drukken van communicatiemiddelen er niet meer dan 3 kleuren gebruikt kunnen worden. Zonde als je dan 5 kleuren in je logo hebt. In het voorbeeld van E-bay lijkt het kleurgebruik gejat van Google, niet erg origineel dus.

- De verhouding en vorm
Dan de vorm van het logo. De meeste logo’s zijn liggend langwerpig en niet vierkant of staand en dit is niet zomaar zonder reden. De meeste toepassingen worden op een liggende elementen gedaan. Denk maar aan een header van een website, de zijkant van een bedrijfsbus, een advertentie, visitekaartje of (ja hoor) een pen. We refereren hier weer naar het logo van de Olympische Spelen van Londen. Het logo kreeg veel kritiek omdat de vormen niet duidelijk zijn.

- Simpelheid (less = more)
Effectjes, streepjes, kleine kriebeltjes.. Dit zijn allemaal details die alleen in grote toepassingen te zien zijn. Wanneer het logo klein wordt toegepast verdwijnt dit of wordt het een zwarte klont. Dat moet je altijd zien te voorkomen. De kracht van een logo zit (vaak) in de eenvoud.

Heb je al een logo op papier staan? Kijk dan eens kritisch naar de bovenstaande tips. Voldoet jouw logo hieraan?

Wat je niet moet doen:

Het gaat nog vaak genoeg mis: logo’s die compleet de plank misslaan. Zo was er veel kritiek op het logo van het logo van de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Het beeldmerk is absoluut niet duidelijk (als je goed kijkt zie je in de vormen 2012 staan, het is even zoeken hoor!) en het lijkt alsof het logo kapot is gevallen op de grond:



Ook het logo van Ebay verdient niet de schoonheidsprijs. Het lijkt wel alsof dit logo in twee minuten in elkaar is geknutseld en de kleurstelling komt wel heel erg overeen met het logo van Google:



Een logo moet niet alleen uniek zijn, je moet er ook voor zorgen dat je doelgroep het logo ‘snapt’. Zo moet het logo van een kinderdagverblijf natuurlijk een andere uitstraling hebben dan een logo voor een advocatenbureau. Hierbij is de kleurstelling bepalend, maar ook het beeldmerk in het logo speelt een grote rol. Daarnaast moet het logo aansluiten bij je doelgroep en de markt die je bediend. Dat zijn zaken die je vooraf al in kaart kunt brengen. Aan de hand daarvan kun je diverse logo’s gaan uitwerken en niet onbelangrijk: aanpassen en optimaliseren! In de bovenstaande voorbeelden kun je je afvragen of dat daadwerkelijk gebeurd is.

Hulp nodig bij het ontwerpen van een logo?

Wil je ook een (nieuw) logo voor jouw bedrijf? Of wil je jouw huidige laten beoordelen of moderniseren? Neem dan contact op met een van onze grafische specialisten via 085 06 40 200 of stuur een e-mail naar info@bureauhanze.nl. Wij helpen je graag met het ontwerpen en uitdenken van een professioneel en modern logo.