Als bedrijf kan je eigenlijk niet zonder website, want wie doet het niet? Even googelen. Of je nou op zoek bent naar een garage, een bureau of een restaurant: de resultaten zijn eindeloos. Het is daarom belangrijk om een goede website te hebben, want als bedrijf wil jij dat mensen jou vinden. Maar wat is een goede website precies en hoe weet je of jouw website goed is? Wij hebben een checklist voor je gemaakt.
1: Houd het eenvoudig
Een eenvoudige lay-out op je website bereikt meer dan een overvolle website met overal content, kleuren en afbeeldingen. De gemiddelde aandachtspanne van een mens is ongeveer acht seconden. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat je in deze acht seconden de aandacht van je bezoeker op een positieve manier pakt en weet te behouden.
Weet je bezoeker niet waar de informatie te vinden is? Dan zal deze al snel afhaken. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor een eenvoudige lay-out. Kies voor kleuren passend bij je bedrijf en een overzichtelijke indeling. Zorg voor relevante teksten en afbeeldingen. Is het niet relevant? Plaats het dan niet op je website!
2: Duidelijke navigatie
Niet alleen voor de webpagina’s, maar ook voor de navigatie van de website geldt, houd het simpel! Zorg voor een duidelijke navigatie. De navigatie is namelijk bedoeld om jouw bezoekers door de website te leiden. Een navigatie waarin de bezoeker verdwaalt, is niet de bedoeling. Kan de bezoeker niet vinden wat hij zoekt? Dan is je bezoeker zo weer verdwenen.
Zorg dus voor een duidelijke navigatiestructuur, een structuur waarbij telkens nieuwe opties openklappen is niet overzichtelijk. Daarnaast is het belangrijk dat de navigatie op elke pagina in dezelfde vorm terugkomt, dit geeft je bezoeker duidelijkheid en een herkenbaar punt.
3: Responsive
De tijd dat we achter onze computer kropen om iets op te zoeken, hebben de meeste van ons achter zich gelaten. Ruim 40% van de gemiddelde websitebezoekers bekijkt de website via mobiel. Oneindig in- en uitzoomen en scrollen is voor veel mensen een reden om af te haken.
Daarom is een responsive website zo belangrijk. Een responsive website is een website die zich aanpast aan de grootte van het scherm.
Bekijk je de website op je computer, dan krijg je de versie die hierbij aansluit. Op het kleine scherm van je telefoon past de website zich aan, zodat je als bezoeker makkelijk door de website heen komt. Op deze manier sluit je aan op de wensen van de bezoeker en voorkom je ergernissen.
4: Aantrekkelijke content
Aan het begin gaven we aan dat je website eenvoudig en simpel moet zijn. Dat zegt echter niet dat je bijna geen content op je website kan zetten. Zorg voor aantrekkelijke content, waar je bezoeker echt wat aan heeft. Goede websiteteksten zijn ontzettend belangrijk.
Begin je verhaal niet met jouw diensten, maar schep herkenbaarheid. Mensen zoeken vaak op hun probleem en niet op de oplossing die jij biedt. Weet wat het probleem is en pak hiermee de aandacht. Bezoekers herkennen zich hierin en lezen verder.
Wil je meer weten over aantrekkelijke content? Lees dan ook eens onze blog over doelgroepsgerichte content.
5: Vindbaarheid
Ons vijfde en laatste punt waar jouw website aan moet voldoen, is vindbaarheid. Want wat heb je aan een website als deze niet vindbaar is? Dan komen de snelle googelaars nog steeds niet op jouw website. De vindbaarheid van je website is te verhogen. Let bijvoorbeeld op de titel van de pagina en hoe vaak het woord waar jij op gevonden wil worden op je pagina voorkomt. Zoek ook eens uit op welke woorden mensen veel zoeken en verwerk deze in je website. Let op, te vaak dit woord herhalen is niet bevorderlijk. Google ziet je pagina dan als spam.
Nog wat verbeterpunten gevonden?
Heb je na het doornemen van deze checklist verbeterpunten op jouw website gevonden? Geen zorgen, deze zijn aan te pakken! Dit kan je natuurlijk zelf doen, maar wij kunnen je hier ook bij helpen. Of je nou een eenvoudigere lay-out, aantrekkelijkere content of een betere vindbaarheid wil, je kunt bij Bureau Hanze terecht. Neem contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden!
Nog wat verbeterpunten gevonden?
Heb je na het doornemen van deze checklist verbeterpunten op jouw website gevonden? Geen zorgen, deze zijn aan te pakken! Dit kan je natuurlijk zelf doen, maar wij kunnen je hier ook bij helpen. Of je nou een eenvoudigere lay-out, aantrekkelijkere content of een betere vindbaarheid wil, je kunt bij Bureau Hanze terecht. Neem contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden!